Bajos csajok 2024 – Kritika

 

Bajos csajok 2024 – Kritika

 

20 év telt el, amióta mozikba került a ma már kultikusnak számító Bajos csajok című könyvadaptáció, mely több, ma már világsztárnak számító fiatal színésznőnek jelentett kiugrási lehetőséget. A nagy sikerre való tekintettel aztán készült egy musical is a filmből, hogy aztán 2024-ben ebből a zenés darabból valamiért késztetést érezve újabb filmet alkossanak. A kérdés egyszerű és tömör: MIÉRT?!

2004-ben az akkori korszaknak megfelelő és felfogású, de főleg népszerűnek számító csajos filmet Tina Fey forgatókönyvéből Mark Walters rendezte. Eredetileg 2002-ben jelent meg egy önsegítő könyv Queen Bees and Wannabes címmel, mely a középiskolás lányok iskolai klikkesedéséről és annak lehetséges káros hatásairól szólt. Jó kis téma, mely örökérvényű és filmes szempontból is sok potenciált magában tartogat. Így egy jó átirat, megfelelő casting mellett borítékolható sikert várhat. Az akkoriban eléggé felkapott, gyerekszínészből, tinisztárrá váló Lindsay Lohan kiváló választás volt a főszerepre. Mellé pedig olyan partnereket kapott többek között, mint Rachel McAdams és Amanda Seyfried, akiknek szintén jó lehetőség volt egy ilyen moziban bemutatkozni. Azóta mind világsztárok lettek és ha nem is ez a film lett életük produkciója, de arra jó volt, hogy sokan megismerjék őket.

A film nagy sikere újabb kapukat nyitott a showbizniszben a történet előtt, bár kicsit ugrani kell az időben, mivel „csak” 2017-ben készült el a Bajos csajok musical adaptációja, mely 2018-ban a Broadwayen is bemutatásra került, az August Wilson Színházban. Az előadás forgatókönyvét szintén Tina Fey írta, míg a zenei részért a férje, Jeff Richmond volt felelős. A kritikusoktól pozitív kritikát kapott a darab, mely a 72. Tony Awardson tizenkét díjra volt jelölve, köztük a Legjobb musical kategóriájában.

Nem meglepő, hogy az alkotók felbuzdulva a sikeren, úgy érezték, hogy 20 év múltán kaphatna egy rebootot a Bajos csajok, ám ezúttal filmes musical formájában.

Valljuk be, manapság kevés olyan musical került a mozikba, mely hozta a remélt sikert, főleg nem olyan, ami egy tipikus tini csajos film újragondolása. Vékony jeget választott első rendezői szárnypróbálgatásnak a Tina Fey, Samantha Jayne és Arturo Perez Jr. fémjelezte rendezői trió.

Számos dal, mely a filmben elhangzik közvetlen a musicalből lett átvéve. Bár a színpadi mű közel 2,5 órás, így a mozis verzióban nem csak szelektálni kellett a dalok közül, de egyet-egyet meg is kurtítottak, hogy beleférjenek a 112 perces műsoridőbe.

Az eredeti film pont elég volt ehhez a sztorihoz a maga 92 perces hosszával, ez a plusz félóra, főleg a zenei betétek miatt, már elég embert próbáló volt.

A történet szinte 98%-ban ugyanaz, mint volt Lohanék idejében, csupán egyes részeket próbáltak modernizálni és a kornak megfelelő köntösben tálalni. De sajnos a sok zenei rész pont azt ölte ki a filmből, amitől erősnek és mai napig érdekesnek, szerethetőnek éreztük ezt a történetet.

Már maguk a szereplők sem voltak olyan erős kisugárzásúak és figyelmet vonzóak, mint anno. Ez a film leginkább a mostani trendnek akart megfelelni, ezzel pedig hazavágta a mozi minden élét.

Cady Heron szerepében és karakterfejlődésében sokkal jobban átjött a film üzenete Lohan tolmácsolásában, mint most a szép, de kevésbé karizmatikus Angourie Rice személyében. Akiben a plasztikká válás halvány lángja sem mutatkozott meg.

A suli méhkirálynője, McAdams megformálásában telitalálat volt, tényleg ilyennek képzeljük el egy suli menőcsaját, mind stílusra, mind kinézetre. Míg a mostani Regina George-t életre keltő Reneé Rapp már nem biztos, hogy sokak képzeletében illene erre a szerepre. De ez a „szolgák” esetében is igaz lehet, ha összehasonlítjuk a 2004-es Lacey Chabert, Amanda Seyfried kontra 2024-es Bebe Wood és Avantika duókat.

Fura mód az első kiadáshoz képest, módosult pár karakter státusza is, de érthetetlen módon pont olyanoknak, akik, mint színészek, mindkét feldolgozásban szerepet kaptak. Ilyen Tina Fey és Tim Meadows.

Ha már a régi szereplőknél tartunk, felmerült egy olyan lehetőség is, hogy akár 5 eredeti szereplő is feltűnjön ilyen olyan módon a 2024-es feldolgozásban. Ám Fey elmondása szerint ezt nem bírta volna el a film, főleg szereposztás tekintetében. Így, ha választani kellett volna, ki az az egy, aki biztosan szerepet kapjon, az Lohan legyen. Így a színésznő az egyik legváratlanabb szituációban látható is lesz egy cameo szerepben, melyért 500,000 dollárt kapott. Szó volt egyébként McAdams szerepeltetése kapcsán is, ám a fent említett okok miatt ő kimaradt, bár vállalta volna.

Nagyon nehéz úgy írni erről a filmről, hogy akarva akaratlanul ne hasonlítgassuk össze a két mozit. A készítők a számos jelenet másolásával a régi rajongóknak szerettek volna kedvezni, míg akiknek ez az első Bajos csajok élményük, őket sem akarták élmény nélkül hagyni. Mivel eltelt 20 év, így sok mindenben reformálni kellett a filmet, hogy ne érezzük azt, hogy ugyanazt kapjuk, mint anno. De sajnos ez az újragondolás pont azokat a poénokat, üzeneteket, pillanatokat vette el, illetve ki a filmből, amiért készült anno. Az igazi mélyebb pillanatok elvesznek, helyükbe pedig zenei betétek kerülnek, melyek súlytalanok és távol maradnak minden fülbemászó dallamtól. Sőt, talán még sok is a zenei betét a prozódia kárára. Míg 2004-ben számos akkori sláger felcsendült (Pl. Pink), most teljesen új nótákat kapunk.

Összességében a Bajos csajok 2024-es musical változata erősíti azt az érzést, mely szerint komoly alkotói válságban van Hollywood. Igazán újat nem tudnak alkotni, helyette már szinte mindenhez próbálnak visszanyúlni és picit újragondolva, átcsomagolva piacra dobni. De sajnos ez kevés esetben működik, mint a mostani példa is igazolja. A Bajos csajoknak volt egy mélyreható üzenete, mely nem csak 2004-ben, de a mai napig aktuális lehet, ám amikor a showelemek, a látvány elviszi a lényegről a figyelmet egy súlytalan produkciót kapunk. A Bajos csajok ezen musical verziója a színházban valószínűleg jobban hatott, mint tette az a mozivásznon.

 

Értékelés: 10/5

 

A film előzetese itt tekinthető meg:


Forgalmazó: UIP – Dunafilm

 

Bemutató dátuma: 2024. március 7.

 

Megjegyzések